حرارت تولید شده توسط خودرو تا چه حدی مناسب است؟

اطلاعاتی در مورد حرارت تولید شده توسط خودرو و اینکه تا چه حدی مناسب است.

حتما تا به حال پس از یک رانندگی طولانی مدت ، به داغ شدن کاپوت خودرو دقت کرده اید.
اینحرارت تولید شده توسط خودرو در خودروهای پیشرفته بیش‌تر است.

می‌توانید با یک پیکان و یک ریو آزمایش کنید!

در این مطلب تلاش کرده‌ایم پاسخی مناسب برای اینکه از داغی زیاد پیشرانه خودرومان راضی باشیم یا نه برسیم.

حرارت تولید شده توسط خودرو
حرارت تولید شده توسط خودرو

دلیل حرارت حرارت پیشرانه ناشی از چیست؟

قانون دوم ترمودینامیک چنین می‌گوید:
هیچ ماشین گرمایی نمی‌تواند بازده 100% داشته باشد. (در ترمودینامیک به هر وسیله‌ای که از گرما، کار تولید کند ماشین گرمایی می‌گویند).
بنابراین توان تولیدی خودروی شما چه با پیشرانه درون‌سوز ، چه با پیشرانه الکتریکی یا هر منبع دیگری که تأمین شود، با قطعیت می‌توان گفت هیچ وقت تبدیل 100% انرژی به کار مفید، امکان‌پذیر نخواهد شد.

گرما همواره به‌عنوان یک اثر جانبی در فرآیند تبدیل انرژی تولید می‌شود. در پیشرانه‌ های متداول امروزی تنها 20 تا 30 درصد از انرژی حاصل از احتراق سوخت، تبدیل به کار مفید می‌شود و بقیه انرژی حدوداً نیمی از طریق سیستم خنک‌کاری دفع می‌شود و نیمی دیگر به‌صورت گازهای داغ از اگزوز خودرو خارج می‌شود.

ایا حرارت پیشرانه مفید است یا مضر؟

برای نتیجه گیری بهتر لازم است بدانیم که این حرارت به دو بخش تقسیم میشود:

1- گرمای مفید، یعنی حرارتی که برای گرم کردن پیشرانه در شروع به کار (Warm up) و همچنین برای گرمایش اتاق خودرو در فصل زمستان استفاده می‌شود.

2- گرمای ناخواسته،یعنی پس‌از این که پیشرانه به محدوده دمای کاری بهینه رسیده است ، باید از سیستم دفع گردد.

دمای مناسب برای کارکرد خودرو چند درجه است؟

حرارت تولید شده توسط خودرو

    حرارت تولید شده توسط خودرو

ابتدا باید بدانیم که دمای مناسب از چه دیدگاهی؟
از دید مهندس ترمودینامیک پیشرانه؟
یا از دید مهندس مواد پیشرانه و یا از دید مهندسین بخش احتراق؟

1- از دیدگاه بازده حرارتی پیشرانه خودرو، دمای مایع خنک‌کاری هرچه بالاتر شود بازده حرارتی پیشرانه نیز بالاتر است.

توضیح اینکه، اگر دمای مایع خنک‌کاری هنگام ورود به پیشرانه خودرو ، به‌جای 70 درجه، 100 درجه سانتی‌گراد باشد، در ای صورت ظرفیت کم‌تری برای جذب حرارت از دیواره‌های محفظه احتراق خواهد داشت و در نتیجه پیشرانه شما می‌تواند کسر بیش‌تری از انرژی سوخت را به کار مفید تبدیل کند و این یعنی مصرف سوخت کمتر خودرو.

2- از دیدگاه مهندسین احتراق اوضاع کمی متفاوت است.

  • در صورت سرد بودن بیش از اندازه دیواره‌های محفظه احتراق احتمال خاموشی شعله وجود دارد.
  • در صورت داغ بودن بیش از اندازه فلزات محفظه احتراق امکان بر هم خوردن زمان‌بندی احتراق وجود دارد.
  • احتراق در پیشرانه شما همیشه باید با جرقه زدن شمع که از واحد پردازش فرمان می‌گیرد آغاز شود، که در صورت وجود گوشه‌های داغ در محفظه احتراق می‌تواند به‌طور ناخواسته باعث ایجاد احتراق شود.
    این پدیده عموما با عنوان احتراق ضربه‌ای یا کوبششناخته میشود و از مهم‌ترین چالش‌های طراحان پیشرانه‌های اشتعال جرقه‌ای است.
  • ضمناً داغ بودن مجموعه پیشرانه باعث ایجاد گرمایش هوای ورودی به محفظه احتراق نیز می‌شود.
  • لازم به ذکر است گرم شدن هوا موجب میشود جرم کم‌تری از آن در محفظه احتراق جا بگیرد طبیعتا باعث کاهش قدرت تولیدی پیشرانه خواهد شد.
  • به همین دلیل برای ساخت چندراهی ورود هوا به پیشرانه از پلاستیک استفاده شده. علاوه بر موارد ذکر شده، دمای محفظه احتراق به‌شدت در میزان انتشار و نوع آلاینده‌های حاصل از احتراق خودرو مؤثر است.
  • حرارت تولید شده توسط خودرو
    حرارت تولید شده توسط خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *