دلایل بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و اقدامات اصولی در مواجه با بالا رفتن حرارت موتور خودرو

تقريبا اکثر رانندگان با مساله بالا رفتن حرارت موتور مخصوصا در فصل تابستان آشنایی دارند.

به چند مورد کاربردی در خصوص بالا رفتن حرارت بيش از حد موتور خودرو يا در اصطلاح داغ اشاره میکنیم:

بالا رفتن حرارت موتور

1- با احتياط سرعت خودرو را کاهش دهید و با توجه به اطراف و رعایت ایمنی از جاده خارج شوید و خودرو را متوقف کنید سپس دنده را خلاص کنید و ترمز دستي را بکشيد.

به اين نکته توجه کنید که در این شرایط به هيچ عنوان خودرو را خاموش نکنيد.

قرار دادن دنده در حالت خلاص، درگیری قطعات داخلی موتور و گیربکس را به حداقل میرساند و علاوه بر جلوگیری از مصرف بی مورد و اضافی سوخت باعث خنک شدن هر چه سریعتر موتور خودرو میشود.

2- در صورت استفاده از کولر اتومبيل، آن را خاموش کنيد.

3- در صورت خروج بخار آب یا آب جوش از رادياتور يا مخزن ذخيره، علاوه بر رعایت ایمنی خود، موتور را به علت کم آبي خاموش نکنيد و با ریختن تدریجی اب به داخل رادیاتور اجازه دهید موتور خنک شود.

4- یکی از مواردی که باید بررسی شود تسمه پروانه جهت پارگی يا شل بودن آن است. در صورت روشن بودن خودرو به منظور بازدید دقت کنید دست يا لباس شما به تسمه پروانه خودرو اصابت نکند.

بالا رفتن حرارت موتور
بالا رفتن حرارت موتور

مورد دیگر عدم نشت آب از رادياتور یا شيلنگ ها و حتی زير اتومبيل است.
مخصوصا در موقعی که قصد رفتن به سفرها یا مسير های طولانی را دارید.

5- در صورت پارگی يا شل بودن تسمه پروانه و يا نشت آب به هر علت موتور را بايد خاموش کنيد.

6- در صورتی که تسمه پروانه سالم باشد اجازه دهيد موتور چند دقيقه ای با دور 1500 در دقيقه در حالت دنده خلاص کارکند چون اين کار باعث خنک شدن سريع موتور مي شود.

7- در صورت جوش بودن آب رادياتور قبل از اینکه سرد شود به هيچ وچه اقدام به باز کردن درب رادياتور نکنيد، امکان دارد آب جوش داخل رادياتور به اطراف يا صورت شما پاشيده شود.

توجه کنید که عوامل متعدد دیگری هم در بالا رفتن حرارت موتور و آب رادیاتور تاثیر دارد مثل :

رسوب داخل رادیاتور و مشکل در واتر پمپ و شل بودن پروانه و درست عمل نکردن ترموستات و حتی تنظیم نبودن باد تایرها و ایجاد اصطکاک بیشتر که به موتور فشار میاورد.
گیرباژ کردن سیلندر ترمزها و همچنین خرابی بلبرینگهای چرخ ها و حمل بار اضافی بیش از حد تحمل موتور یا استفاده بیش از حد از دنده سنگین و باد مخالف از جلو موجب فشار بر موتور و گرم شدن ان میشود.
استفاده از مایع ضد جوش مناسب آب رادیاتور نیز تاثیر مهمی در دیر جوش آمدن آن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *