تنظیم باد لاستیک های خودرو چگونه باید انجام شود و فشار باد تایرها چقدر باید باشد ؟

همواره باید برای تنظیم باد لاستیک های خودرو طبق دفترچه راهنمای خودرو عمل کنیم.

فاصله زمانی مناسب جهت بررسی و تنظیم باد لاستیک های خودرو معمولا هر هفته یا بعد از طی مسافتی بیش از 350 km است و همچنین فشار باد تایرها با تغییر فصل باید دوباره تنظیم شوند.

زمان تنظیم فشار باد تایرها باید در ابتدای حرکت خودرو و زمانی است که تایرها خنک می باشد صورت پذیرد، چون اعداد درج شده در پلاک روی رکاب یا دفترچه خودرو بر حسب هوای سرد و بدور از گرما می باشد.

با توجه به اینکه هوا یک گاز است و گازها با قرار گرفتن در معرض فشار و حرارت افزایش حجم پیدا میکنند. بنابراین چک کردن میزان باد تایرها باید قبل از شروع حرکت در ساعات اولیه صبح باشد، چراکه دمای هوای داخل تایرها با دمای محیط یکسان شده.

فشار باد تایرها در مناطق مختلف قابل تغییر است، این تغییرات با توجه به شرایط محیطی تغییر میکند.

مثلا در شهرهای جنوب کشور فشار باد تایر و حجم هوا داخل آن با فشار باد تایرها در مناطق سرد متفاوت خواهد بود.

چگونگی تنظیم باد لاستیک های خودرو موقعی که تغییر دمایی صورت میپذیرد :

به طور استاندارد در این رابطه به ازای هر 10 درجه فارنهایت برابر با 1 PSI افزایش است.
در 20 الی 30 دقیقه ابتدای حرکت با خودرو، فشار تایرها تا 5 PSI افزایش می یابد .

لذا اگر فردی در مکان x باد تایر خودرو خود را تنظیم کند(32 psi )، در حالی که به مدت یک ساعت زمان طی شده تا به نقطه مثلا y رسیده باشد، مطمئناً مقدار فشار باد تایرها بین 5تا 10 psi افزایش یافته است ،که گاها این موضوع با عدم کالیبره بودن درجه باد نقطه x با نقطه y اشتباه گرفته میشود.

به طور کلی دمای محیط تاثیر زیادی در مقدار فشار باد تایرها خواهد داشت ، به طور مثال اگر خودرویی در پارکینگ سرپوشیده در دمای 20 درجه فارنهایت باشد. و در زمانی که در معرض هوای سرد یا گرم بیرون با اختلاف 10 درجه F قرار میگیرد به مقدار 1psi افت یا افزایش فشار باد تایر پیدا میکند.

تنظیم باد لاستیک های خودرو یی که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد کاملا اشتباه بوده و امکان خطا در مقدار عدد فشار سنج بسیار زیاد است .

باید این را هم در نظر داشته باشیم که طبق اعلام رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر، عمر تایرهای ایرانی در شرایط مطلوب سه سال یا 60000km است.

توجه کنید که تشخیص میزان فشار باد تایرها از روی ظاهر به هیچ وجه از لحاظ استاندارد قابل استناد نبوده و حتما از درجه استاندارد توصیه شده جهت تنظیم میزان فشار باد تایرها استفاده شود.

به دلیل افزایش حجمی هوا به خاطر عوامل تاثیرگذار، فشار بیش از توصیه شده در کتابچه یا پلاک اطلاعات میزان باد تایرهای خودرو، خطرناک بوده و امکان ترکیدگی بالایی خواهد داشت.

البته راهکار دیگری نیز جهت تنظیم باد لاستیک های خودرو قابل اجرا هست که ترکیدگی تایر خودرو را به حداقل می رساند، آن هم استفاده از گاز نیتروژن به جای اکسیژن هست.

چون نیتروژن نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست می دهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیكها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان می دهد.

مولکول‌های نیتروژن نسبت به اکسیژن بزرگ‌تر هستند بنابراین خطر فرار مولکول‌های بزرگ‌تر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است.

البته کم بودن فشار باد تایرها نیز مشکلاتی به وجود میاورد مثل :

1- مصرف سوخت بالا
2- عدم شتابگری سریع خودرو
3- ساییده شدن لاستیک ها
4- از بین رفتن قطعات جلوبندی را به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *