آموزش سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ ( هدلایت و دی لایت و مه شکن و…)

آموزش سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ , هدلایت , دی لایت , مه شکن و غیره

– خودرو برای روشن شدن نیاز به انرژی برق دارد.این انرژی برق که از نوع دی سی یا مستقیم است از باتری 12 ولت ماشین تامین می شود و اتصال باتری به وسایل الکتریکی توسط سیستم سیم کشی برق خودرو انجام میشود.

– انرژی الکتریکی یا برق خودرو از پایه مثبت به طرف پایه منفی جریان پیدا می کند و در این راه از مصرف کننده های زیادی در خودرو که با برق کارمیکنند عبور میکند.

– مثبت باتری از راه جعبه فیوز یا جعبه تقسیم به مصرف کننده ها ارسال می شود و قبل از رسیدن به دستگاههای برقی از یک کلید قطع و وصل و رله عبور کرده و با یک سیم به وسیله مورد نظر میرسد که سیم برق مثبت مصرف کننده می باشد.

– منفی باتری به بدنه خودرو وصل است که کل بدنه و شاسی خودرو به منفی باتری وصل است.(بدنه خودرو برق منفی دارد).

سیم کشی برق خودرو

زمانی که خودرو روشن باشد برق مورد نیاز ماشین از آلترناتور یا دینام تامین میشود و زمانی که خودرو خاموش باشد برق مورد نیاز اتومبیل از باتری تامین می شود.

آموزش سیم کشی برق خودرو
آموزش سیم کشی برق خودرو

سوئیچ خودرو یا کلید روشن کننده خودرو، یک سویچ یا کلید سلکتور برق مکانیکی می باشد.

هر مرحله سوئیچ برق قسمتی از ماشین را وصل می کند و مرحله آخر که حالت فنری دارد برق استارت را وصل می کند.

این کلید دارای 4 مرحله یا حالت می باشد:

1- حالت خاموش که در قسمت آخر  کلید میباشد و پایینترین قسمت سوئیچ میباشد.

2- حالت ACC یا برق فرعی خودرو که در این وضعیت دستگاههای کم مصرف مثل رادیو موتور بالابر شیشه بوق و غیره

3- حالت IGN که با چرخاندن سوئیچ، برق به عقب پنل و چراغ های کوچک و آمپر بنزین، چراغ روغن, آب، جلو داشبورد وارد می شود.

4- حالت استارت، که با چرخاندن سوئیچ به این قسمت، موتور ماشین شروع به کار می کند، با روشن شده ماشین، سوئیچ دوباره به وضعیت IGN می رود.

پس زمانی که صحبت از برق چراغها و لامپ های کوچک و بزرگ (هدلایت) و دی لایت می شود همگی از قسمت IGN گرفته میشود.

آموزش سیم کشی برق خودرو
آموزش سیم کشی برق خودرو

انواع چراغ های ماشین:

چراغ های بیرون ماشین

چراغ بزرگ جلو.
چراغ  مه شکن.
چراغ کوچک جلو.
• چراغ خطر.
چراغ  ترمز.
چراغ دنده عقب.
چراغ راهنما.
• چراغ  پلاک ماشین.
• چراغ پارک (جانبی).

چراغ های درون ماشین

چراغ سقفی.
• چراغ آمپر و پنل جلوی راننده.
• چراغ جعبه داشبورد.
• چراغ صندوق عقب.
• چراغ سقفی صندلی عقب.

محل گرفتن برق برای نصب چراغ های مختلف:

از چراغ راهنما: برای چراغ های دیلایت راهنما دار که سه سیمه هستند و همچنین چراغ راهنمای بغل و آینه های راهنمادار استفاده می شود.

از سوئیچ: زمانیکه میخواهیم  بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو چراغ روشن شود استفاده می شود.

از این قسمت فقط برای چراغ های کم مصرف میتوان استفاده کرد زیرا کنتاکتهای سوئیچ نمیتوانند جریان های زیاد را تحمل کنند و خراب میشوند بنابراین برای چراغ های پر مصرف از رله استفاده میکنیم.

از چراغ کوچک: چراغ کوچک نیز به قسمت IGN سوئیچ وصل است با این تفاوت که سوئیچ به رله فرمان میدهد و برق چراغ کوچک از رله گرفته میشود.

از دنده عقب: برای چراغ دنده عقب یا آلارم دنده عقب و دوربین و سنسور دنده عقب از این قسمت استفاده می شود.

زمانیکه دنده را در وضعیت عقب قرار می دهیم یک میکرو سوئیچ که به آن وصل است برق را به رله وصل می کند که بسته به موقعیت استفاده میتوان از رله یا خود چراغ دنده عقب برق گرفت.

One thought on “آموزش سیم کشی برق خودرو برای نصب چراغ ( هدلایت و دی لایت و مه شکن و…)

  1. علیرضا میگوید:

    با سلام.من بر روی 207 مدل 90 چراغهای جدید دیلایت دار نصب کردم،ولی متاسفانه چراغ روز یا همون دیلایت آن برای مدلهای ما غیر فعال است.آیا میتوان آنرا فعال نمود؟ممنونم اگر مرا راهنمایی کنید.

    • جعفر رستمی میگوید:

      سلام. باید دیلایت چراغ رو جداگانه سیم کشی کنید مثلا به acc سوئیچ وصل کنید تا با چرخاندن سوییچ دیلایت روشن شود

  2. کمال مصطفی پور میگوید:

    سلام
    دیلایت های راهنما دار، سه سیم دارن
    سیاه برا منفی
    زرد برا مثبت راهنما
    قرمز برا مثبت دیلایت
    آیا درسته؟
    و اینکه دیلایت6وات بدون رله به acc وصل بشه، میشه؟

        • کمال مصطفی پور میگوید:

          جواب به خودم
          قطعا مفیده که با رله انجام بشه، مثلا دیلایت cob دو حالته راهنما دارhttps://bamishop.ir/product/flesh-daylight/ که در سایت هست، مقدار400 میلی آمپر جریان میکشه اما رله در بخش تحریکش فق 40 میلی آمپر جریان میکشه که برای عدم اثرگذاری روی برق خودرو خیلی مفیده.

          • جعفر رستمی میگوید:

            ممنون از شما دوست عزیز من کامنت شما را الان دیدم بله رله در ورودی بوبینش جریان خیلی کمی میکشه که باعث میشه بیش از حد از acc سوئیچ جریان کشیده نشه

  3. امیر میگوید:

    سلام و درود مرسی از مطالب مفیدتون
    میشه لطفا راهنمایی کنید که من چه جوری روی ماشینم زنون ببندم چون میخوام بعد از روشن شدن ماشین فقط کار کنه و یک عدد رله 80 آمپر و یک فیوز 30 آمپر هم براش خریدم فقط مشکل تو بستنش به رله دارم
    مرسی

  4. سعید میگوید:

    مدیریت

    سلام اقا امیر. تصمیم شما مبنی بر روشن شدن زنون بعد از روشن شدن خودرو تصمیم به جایی هست، چون زنون جریان خیلی زیادی از باطری و سیم کشی ماشین میکشه و در صورت خاموش بودن ماشین و دینام فشار زیادی روی باطری هست.
    شما میتونید از ترمینالهای تعبیه شده در خودرو که بعد روشن شدن برق میاد استفاده کنید که هم در قسمت فیوزها موجود هست و هم در قسمت جلوی خودرو ترمینالی به اين منظور وجود دارد ( جای این ترمینال ها رو از یک باطری ساز سوال فرمایید) این برق رو به رله به عنوان تحریک و مدار فرمان استفاده کنید که جریان کمی برای تحریک رله نیاز هست.

    رله 80 امپر جریان تحملی خوبی داره و فیوز 30 امپر کافی به نظر میاد.

  5. میلاد میگوید:

    سلام خسته نباشید من میخواستم دیلایت نصب کنم سر راه سیم کشی رله رو چطوری نصب کنم یه توضیح مختصر میدید لطفا

    • جعفر رستمی میگوید:

      سلام اگه دی لایتتون از نوع ال ای دی باشه چون مصرف جریانش کمه نیازی به رله نیست اما اگه بخوایید رله وصل کنید توی گوگل بزنید سیم کشی ماشین با رله تو قسمت عکسها کاملا مشخص هست دو تا پایه بوبین داره که با وصل 12 ولت به اونا پایه مشترک به پایه باز وصل میشه ورله عمل میکنه . اگه از سیم کشی سر در نمیارید از کسی که برق بلده یا از باتری ساز کمک بگیرید.

  6. علی غفاری میگوید:

    سلام.
    ماشینمون یه جوریه که چراغ های کوچیکش مثل دی لایت میمونه.
    چحوری میتونم این چراغ ها را دیلایت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *