دلیل اصلی اختراع توربو شارژر ٬ تولید موتورهایی میباشد که اندازه کوچکتر و وزن کمتر با قدرت بیشتر داشته باشند.
بنابراین توربینی ساخته شد تا انرژی (تلف شده) حاصل از خروج دود از اگزوز را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهد.
توربو شارژر توربین و کمپرسوری است که با زیاد کردن توان مکش هوای ورودی توسط موتور خودرو، موجب افزایش اکسیژن ورودی و احتراق بهتر سوخت و بیشتر شدن قدرت موتور و افزایش راندمان موتور میشود.
توربو شارژر نیروی لازم برای چرخش کمپرسور را از توربینی که درخروجی سیلندر قرار داده شده می گیرد.
وظیفه توربو شارژر دمیدن هوا با فشار زیاد به داخل سیلندر می باشد.
مزایای توربو شارژر
موتور های دارای توربوشارژر نسبت به موتور معمولی قدرت بیشتری تولید می کند. در موتور دارای توربوشارژر می نوان به راحتی با اندازه کوچک موتور قدرت بیشتری را به دست آورد.
ماشین های مجهز به توربو شارژ با قدرت برابر موتور با وزن و حجم کمتر نسبت به موتور ماشین های بدون توربو شارژر دارد، در نتیجه حجم و وزن کلی ماشین هم کمتر می شود و این بدان معنی است که شتاب خودروی مجهز به توربو شارژر بیشتر است و سریع تر به سرعت بالاتری دست پیدا می کند و این مسئله موجب محبوبیت بسیار زیاد توربو شارژ شده است.
از دیگر مزایای توربوشارژر، افزایش راندمان موتور در ارتفاعات است. به دلیل کم بودن فشار هوا در ارتفاعات هوای کمتری به سیلندر وارد می شود. ماشینهای با سیستم تنفس طبیعی در چنین ارتفاعاتی با کاهش توان مواجه می شوند، ولی ماشین های دارای توربوشارژر با وجود اینکه با کاهش قدرت مواجه می شوند، ولی اندازه این کاهش قدرت به دلیل کاهش کار لازم برای فشرده کردن گاز رقیق خیلی کمتر است.
انواع توربو شارژر
بطور کلی دو نوع توربوشارژ وجود دارد:
اختلاف این دو به دلیل اختلاف در محل گرفتن نیروی لازم توربو شارژر است.
نوع اول که نوع ابتدایی توربوشارژ است سوپرشارژر نام دارد. نیروی مورد نیاز سوپرشارژ برای فشرده کردن هوا از میل لنگ گرفته می شود، یعنی بخشی از قدرت موتور صرف فشرده سازی هوای ورودی می شود.
نوع دوم که نوع پیشرفته تر می باشد توربوشارژ نام دارد،توربوشارژ نیروی لازم جهت چرخش کمپرسور هوا را از فشار گاز خروجی اگزوز می گیرد. گاز خروجی از اگزوز بسیار داغ است و فشار زیادی دارد که می توان از سرعت و فشار آن جهت چرخش توربین استفاده کرد. این توربین هم یک پمپ هوا را می چرخاند سپس کمپرسور هوا را فشرده کرده و به درون سیلندر می فرستد. توربین نصب شده در مسیر گازهای خروجی گاه به سرعت ۱۸۰ هزار دور در دقیقه می رسد که بیش از ۳۶ بار سریع تر از دور موتور بیشتر ماشین های امروزی است.این توربین هم به دلیل تماس با گازهای داغ خروجی دمای بسیار بالایی دارد. این دو عامل سبب می شوند توربین از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار شود تا بتواند راندمان و دوام خود را تا مدت زیادی نگه دارد.
آموزش تعمیر ECU