آموزش تعمیر ECU :

تعمیر ECU و آموزش ECU :

خرابی و تعمیر ECU به دو صورت می باشد:
۱. نرم افزاری:
تقریبا بیش از %۹۰ مشکلات ،Ecu مربوط به نرم افزار می باشد.
۲. سخت افزاری:
خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی کـه یکـی از درایوهـای سنسورها یـا عملگرهـا بسوزد از نظر ظاهری شکل آن تغییر می کند و یـا ارتبـاطی قطع شود که می توان آن را با اهـم متـر مـشخص کرد ولـی قابـل تعمیر نمی باشد اما در صورت سوختن درایوها می توان آن را تعویض نمود.


نکته: پالس هایی که Ecu می فرسـتد و دریافـت مـی کنـد + ، ۱.۳ ۴.۳ ۳.۲ تـا ۴.۵ ولت می باشد.

این پالس ها به صورت ._._ _ ارسال می گردد.

توجه : نمی بایست به سیمهایی که به سنسورها یا عملگرها مـی رود بـرق ۱۲ولـت باjری را وصل نمود چون ECu  با ولتاژ پایین کار میکند که این مسئله باعث وارد شدن شوک به ECU و خراب شدن آن چـه نـرم افـزاری و چـه سـخت افـزاری مــی گـردد ایـن کـار را معمـولا بـرای آزمــایش سـالم بـودن انجـام می دهند.

خرابی های احتمالی :

۱.اگر سنسور عـوض شـده و دسـته سـیم نیـز سـالم باشـد و بـاز مـشکل حل نشود میتوان نتیجه گرفت که Ecu خراب است.
۲اگر بـا تعـویض عملگـر و سـالم بـودن سیم کشی مشکل برطرف نشود پـس مـی تـوانیم نتیجـه بگیـریم کـه Ecu خـراب می باشد.
۳. ECU در زمـان دیـاگ هـیچ خطـایی نـدارد ولـی در حالـت بنـزین موتـور درسـت کـارنمی کند:
این مورد بیشتر در ماشین های دوگانه سوز پیش می آید بـه ایـن صورت کـه برق تبدیل حالت از بنزین به CNG را از کوئل دوبل یا از پایه ۹ دوبل می گیرنـد کـه ایـن موجب می شود شوک به Ecu وارد شود کـه بـرای جلـوگیری از شـک برقـی بهتر است از رله لانه زنبوری استفاده شود تا از شک برقی که به Ecu وارد مـی کنـد جلوگیری شود و %۱۰ مابقی خطایی است که انجام می گردد و آن وارد کردن برق مستقیم باطری بـه
سر سوکت هایی که بـه سنـسورها و عملگرهـا متـصل مـی باشـد کـه ایـن بـرق ۱۲V باتری به Ecu ضربه زده و موجب خراب شدن آن می گردد.
۴.سوختگی از قسمت اصلی مدار:
در ایـن حالـت شـکل ظـاهری مـدار Ecu عوض میشود و علامـت سـوختگی یـا قطع شدن مدار معلوم است .

در صورتی که تمام قطعات Ecu سالم باشد و بـاز ایـراد Ecuبرطـرف نـشده باشـد مـیتوانیم نتیجه بگیریم که میکروگام خراب می باشد.
۱۳. EEPROM: این IC قابل برنامه ریـزی مـی باشـد و مـی تـوان آن را پـاک کـرد و دوباره برنامه ریزی کرد ایـن قطعـه هـم ماننـد هـارد کـامپیوتر مـی باشـد کـه نقش حافظه Ecu را انجام می دهد.
۳.در این حالت که ماشین به روی بنزین خوب کار نکند ولی با دیاک زن هیچ خطـایی وجود نداشته باشدکه نـشان دهنـده ایـن مـی باشـد کـه برنامـه ایپـرام خـراب شـده است.شک های برقی به Ecu می تواند دلیل این امر باشد.
۴.زیاد شارژ کردن دینام و یا جابه جا زدن مثبت و منفی باتری می تواند دلیل سوختن مدار Ecu و تغییر شکل ظاهری آن گردد.

در ماشین هایی که Ecu آن ساژم S2000 می باشد ورژن های مختلف آن به جز ورژن PL4 نقشه داخلی مدار Ecu یکی می باشد ولی در ورژن PL4 هـم نقـشه داخلـی مدار متفاوت است هم برنامه ایپرام آن فرق می کند در صورتی که در ورژن هـای دیگـر برنامه ایپرام یکی می باشد.
نکته: دقت داشته باشید به دلیل یکی بودن برنامه های ورژن های S2000 و یکی بـودن مدار داخلی Ecu بجز PL4 نمی توان آنها را بجای هم استفاده نمود زیرا هـر ورژن سـیمکشی آن در ماشین متفاوت است. مثلا در ورژن ۱۰ماشین دارای یونیت فن و در ورژن۱۱بدون یونیت فن و در PL4 تفاوت آن با بقیه ورژن ها در کیلومتر می باشد.
نکته: توجه داشته باشید ایپرام های به کار رفته شده یا ۸ پایه و یا ۴۴ پایـه مـی باشـند که برای اتصال به دستگاه پروگرامی هر کدام احتیاج به تبدیل یا آدابتور دارد.
SL96 اولـین Ecu بـه بـازار آمـده مـی باشـد در آوردن ایپـرام آن مـشکل اسـت و قطعات آن در بازار پیدا نمی شود بنابراین توصیه می شود که از تعمیـر ایـن Ecu صـرف نظر کنیم در SL96،Ecu تعداد درایوها خیلی زیاد می باشد و مثلا برای هـر کوئـل یـک درایو موجود است.
توجه : Ecu بوش از جدیدترین Ecuها می باشد که در ماشین های مـدل بـالا و جدیـد استفاده می گردد در این Ecu کار درایو ها را نیز ایپرام انجام می دهد.

تعمیرات:

۱.برنامه ریزی کردن یا پروگرام کردن EPROM
۲.حتما مدار را از قسمت نقص فنی نسبت به ظاهر فیزیکی مدار چک کنیم.
۳.در صورت تعویض درایو معیوب دوباره برنامه ریزی انجام شود.
Ecuهای پیکان: پیکان,سمند, پژو ,پرشیا, پژو ۲۰۶تیپ ۲ و ۳ از Ecuهای S2000 استفاده می گردد هر کدام از ورژن های S2000 در این ماشـینها استفاده می شود ولی در صورتی که مثلا S2000 ، Ecu در یکی از آنها بکار رود نمی توان در آن ماشین از ورژن دیگر استفاده نمود زیـرا همـان طـور کـه گفتـه شـد سیم کشی آن متفـاوت مـی باشـد ولـی در ورژن PL4 کـه هـم سـیم کـشی هـم نقشه Ecu و هم برنامه ایپرام آن متفاوت می باشد.
نکته: در ورژن های ۸ S2000 ایپرام آنها پایه مـی باشـد و کارخانـه ST آنهـا را تولیـد می کند و شماره سریال ۹۵۰۸۰ ، ICمی باشد بجز PL4 که شماره IC آن ۹۵۱۶۰ می باشد.

نحوه پروگرم کردن:

ابتدا برای وصل نمودن ایپرام به دستگاه پروگرمر می بایـست بـرای ایپـرام ۸ پایـه یـا ۴۴ پایه هـر کـدام یـک آدابتـور داشـته باشـیم.

برای جا زدن آدابتور به روی دستگاه پروگرمر می بایست از پایـه اول پروگرمـر جـابزنیم.
نکته: ایپرام را یه همان صورت که از روی Ecu برداشته ایم می بایست جا بزنیم در غیراین صورت ممکن است باعث سوختن ایپرام گردد.
نکته: روی میز پلاستیکی یا چوبی کـار کنـیم کـه نارسـانا باشـد در صـورتی کـه رسـانا باشد ممکن است باعث تخلیه بار IC و سوختن آن شود.
دستگاه پروگرمر:SUPER PRO,TMN
. ۱اطلاعات داخل ICرا می خواند.
. ۲اطلاعات داخل ICرا می توان تغییر داد.
. ۳اطلاعات داخل ICرا می توان ذخیره نمود.
. ۴می توان به ICاطلاعات داده شود.

نکته مهم ST 95080:

در صورتی که یکی از پایه های IC به آدابتور یـا پایـه هـای آدابتـور بـه دسـتگاه پروگرمـر اتصال نداشته باشد و یـا پایـه هـای آدابتـور از خانـه اول دسـتگاه جـا نـزده باشـیم و یـا خاموش بودن دستگاه و یا قطع بودن ارتباط سیمی دستگاه پروگرامر به کـامپیوتر تمـام این عوامل موجب می گردد که در لگوی برنامه ۱۲رقم صفر نوشته می شود که خبر از وصل نشدن کامپیوتر یا دستگاه به IC می دهد که در این صورت باید تمام موارد را چـک
کنیم و دکمه retry را فشار دهیم که در صورت وصل شدن شماره پـورت یـا پایـه IC کـه دستگاه به آن وصل شده نوشته می شود.

محتویات(Buffer)
خواندن ، آماده کردن(Ready)
ذخیره کردن اطلاعات( saveIC)
معرفی نرم افزاری(device)
برنامه ریزی کردن(Program)
چک کردن فیزیکی(Verify)

پروگرم کردن:
۱.معرفی ICبه نرم افزار:

برای معرفی کردن آی سی به نرم افزار ابتدا می بایست دکمه device را بزنیم که پنجرهای باز می شود که می بایست در قـسمت سـرچ شـماره IC را وارد کنـیم سـپس کارخانـه مـورد نظـر را انتخـاب کـرده و در لیـست شـماره ، IC شـماره IC را انتخاب می کنیم و سپس  ok را    می زنیم.
۲.خواندن محتویات آی سی:
برای خواندن محتویات IC می بایست دکمه READرا زده و سپس نـرم افـزار بـه مـا READ OK دهد.

برای نمایش محتویات داخل IC باید دکمه BUFFER را بزنیم که در این صـورت پنجـرهایی بـاز مــی گـردد کــه دارای ۳ســتون HEX ،ADDRESS و ASCII مـی باشــد کـه در سـتون ADDRESS شـماره سـطرها ذکـر گردیـده و در سـتون HEX کـدهای برنامـه نوشته شده است کـه ایـن کـدها قابـل تغییـر مـی باشـد هـر سـطر از ایـن سـتون ۱۶بیت برابر ۲ ۱۶کد و برابر بایت می باشد .

این کدها شـامل شـده از اعـداد ۰ تـا ۹ و حروف F A تا می باشد در صورتی که تمام کدها شامل شـده از ۰ یـا Fباشـد نـشان دنده این می باشد که یا ایپرام خام است و یا سوخته است.
توجه: در صورتی ممکن است کدها یا ۰ یا F باشـند ولـی ایپـرام نـه خـام مـیباشد و نه سوخته و این برای مخفی نگه داشتن برنامه مـی باشـد تـا از محتویـات برنامه آگاه نگردیم.
و در ستون ASCII کدهای نوشته شده به زبان ماشین می باشد که غیر قابل تغییر است و تنها با تغییر کدها در ستون HEXکدها در این ستون نیز تغییر می کند.
و برای خروج از این پنجره کافی است دکمه OKرا بزنیم.

ADDRESS HEX ASCII
…………
…………
………..
…….
…….
……..
۰۰۰۰
۰۰۱۰
۰۰۲۰

۴. save: ذخیره نمودن یک نمونه از محتویات فایل

OK

بهتر است برای هر ECU که تعمیر می کنـیم عمـل SAVE نمـودن اطلاعـات را انجـام دهیم و تا این مرحله تقریبا %۹۹ تعمییرات ECU تمام می شود و برای SAVE کـردن دکمه SAVE را می زنیم و آن را با نام شماره سریال SAVE ، ECUمـی کنـیم تـا در صورت تغییر دادن برنامه یا تعویض آن بتوانیم برنامه اولیه ECU را باز گـردانیم، مـا در واقع این کار را برای خودمان انجام میدهیم.

۵.انتخاب فایل اصلی و سالم برای برنامه ریزی:
برای انتخاب فایل اصلی و سالم می بایست دکمه را بزنیم و فایل مـورد نظـر را طبـق ECU انتخاب نماییم.

۶.انتقال اطلاعات فایل به IC:(برنامه ریزی کردن IC)برای برنامه ریزی کردن ایپـرام مـی بایـست دکمـه پروگرامینـگ (PROGRAMING)را بزنیم

۷.بعد از پروگرم کردن برای خواندن اطلاعات جدید IC دکمـه READرا مـی زنـیم کـه دستگاه پس از خواندن IC می بایست READ OK دهد.

۸.برای حسن انجام صحت کاری نسبت فضای IC با ظرفیت فایل دکمـه VERIFY را می زنیم که باید VERIFY OK دهد.

۹.می توانیم دکمه BUFFER را بزنیم تا محتویات آن را ببینیم.

تغییر آیلومتر:

برای ماشین هایی که کیلومتر آنهـا بـه صـورت دیجیتـالی نمـایش داده مـی شـوند برای تغییر کیلومتر آن باید کیلـومتر آن را بـاز کنـیم و در زانتیـا بـرای در آوردن عقربـههای کیلومتر می بایست آن ها را خلاف جهت عقربه های سـاعت بچرخـانیم و بـه بیرون بکشیم و برای جا زدن عقربه ها بایـد آن را روی ۶۰KM قـرار دهـیم و بـرخلاف عقربه های ساعت بچرخانیم و فشار دهیم.


بعد از باز کردن و در آوردن ایپرام آن می بایست کارهای زیر را انجام دهیم:
۱.مراحل ۱ تا ۴ را که قبل گفته شده انجام می دهیم.
۵.برنامه تاکوسافت را اجرا می کنیم بر اساس نوع خودرو ، کیلـومتر جدیـد را وارد می کنیم و کد و صورت مسئله را دریافت می کنیم.
۶.سپس می بایست به برنامه SUPERPRO و بـافر BUFFER را میـزنیم تـا محتویـات ایپرام نمایش داده شود.
۷.کدهای دریافت کرده بـا توجـه بـه صـورت مـساله نـشان داده شـده در قـسمت BUFFER ،HEX وارد می کنیم و OK را میزنیم.
۸.سپس دکمه PROGRAMرا میزنیم تا برنامه ریزی گردد.
۹.دکمه READ را میزنیم تا اطلاعات IC خوانده شود.
۱۰.دکمه VERIFYرا میزنیم که از لحاظ حجم IC چک شود.
۱۱.می توانیم دکمه BUFFER را بزنیم و محتویات آن را مشاهده کنیم.
سپس می توانیم IC یا همان ایپرام را به پشت کیلومتر نسب کنیم ، شماره IC یـا همان ایپرام کیلومتر ۹۳S56 یا ۹۳S46 می باشد.

ECU های رایموبلایزر دار:

پروگرم کردن ECU های دارای ضد سرقت SIMENS و VALEO پراید
بــرای حــذف نــشدن ضــد ســرقت ECU و درســت کــار کــردن خــودرو مــی بایــست خطوط ۲۱۰ و ۲۷۰ خام شود سـپس ایپـرام برنامه ریزی شـود. READ خوانـده شـود و VERIFY گردد.
۲۱۰ FFFF „„„„„„„
۲۷۰ FFFF „„„„„„„

توجه: در تعمیرات ECU از لحیم قلع ۰.۳  و روغن لحیم مرغوب استفاده می شود .

چند نکته:
۱.ECU اطلاعــاتی را کــه از سنــسورها دریافــت مــی کنــد طبــق قــانون(ALU) محاسبه کرده و به عملگرها دستور می دهد.
۲.در صورتی که سنسورهای آب کارنکند با دستگاه دیاگ دمـای آب یـا -۴۰یـا+۲۱۵نمایش داده می شود.
۳.ECU ماشین های ماکسیما، مورنو، پرادو جزء ECU های پردرآمد می باشد.
۴.در صورتی که روی سخت افزار ECU از موم استفاده شده بـود مـی بایـست آن را با وسایل تمیز کاری پاک نمود.
۵.برای در آوردن و جا زدن ICمی بایست از پنس استفاده نمود.
نکته: در صورتی که ماشین تند تند سنسور و یا عملگر بسوزاند می توان نتیجه گرفـت کـه قـسمت تغذیـه ECU خـراب مـی باشـد البتـه در صـورت سـالم بـودن سـیم کشی ماشین.
PROGRAM READ VERIFY

توجه: می توان از برنامه SAVEشده ECU برای پروگرم کردن EPROM استفاده نمود.

خرابیECU:

۱.دستکاری در سیم کشی ماشین
.۲.اتصال جا به جای کابل های سر باطری
۳.استفاده کردن از یک سیستم تغذیه مجزای دیگر (CNG) وقتی که از یک سیستم تغذیه (CNG) اسـتفاده میکنـیم در هـر بـار تغییـر حالـت از روی
بنزین به کار رفتن سنسور اکسیژن ضربه ای بـه ECU وارد مـی کنـد(شـک الکتریکـی)که باعث می شود زمان پاشش افزایش و زمان جرقه کاهش پیدا کند.


نصب سیستم خطاگیر(CNG):

برای جلوگیری کردن از وارد شدن شک الکتریکی به ECUسـر راه سنـسور اکـسیژن و ECU مدار می گزارند تا حالت سینوس استاندارد را به ECU ارسال کند.
۵.سهل انکاری راننده مثلا چراغها تند تند می سوزد که دلیـل آن بـالا رفـتن ولتـاژ باطری در حرکت می باشد.
نکته: در صورتی که مدار IC ترکانـده و یـا مـدار سـوزانده حتـی اتـصالی باعـث ایـن امـر می شود و از منبع تغذیه خود ECU نمی تواند باشد.
نکته: درون برد CNG دو رله سفید ومشکی می باشد که در صـورت خـراب شـدن بایـد تعویض شود.
نکته: در ، VAELO ECU برای فهمیدن نقشه مدار آن در صـورتی کـه خـازن درون ECU از سوکت دور باشد می توانیم بفهمیم نقش مدار آن  PL4 است.

تعمیر ECU
تعمیر ECU
شماره EPROM پایه ایپرام ECU
سمند-پژو پارس- ۴۰۵ با یونیت فن S2000 10 ۸ ۹۵۰۸۰ ST
سمند-پژو پارس- ۴۰۵ با یونیت فن S2000 10 LC ۸ ۹۵۰۸۰ ST
S2000 11 ۸ ۹۵۰۸۰ ST RDپیکان- پژو
S2000 32-35 ۸ ۹۵۰۸۰ ST ۲۰۶ معمولی۱ تیپ
S2000 PL4 ۸ ۹۵۰۸۰ ST ۲۰۶ پژو۳و۲ تیپ
CI5 CI1 ۸ ۹۵۱۶۰ ST پراید
CI3پراید- ROA CI4 ایموبلایزر دار ,CI5 سمند ,پرشیا, پژو LX و ۴۰۵ BOSCH ME 7.4.4 ۴۴ AM29F400BB AM
BOSCH ME 7.4.5 ۸ ۹۳S56 ST ۲۰۶ پژو۶و۵ تیپ
BOSCH ME 7.3 ۸ ۹۳S56 ST ۲۰۶ آریان پژو
BOSCH MP 7.4.4 ۸ ۹۳S46 ST ELX- پارس۱۸۰۰ زانتیا
BOSCH MP 5.2 ۸ ۹۳S46 ST ۲۰۰۰ زانتیا

نکته : از valeo ECU می توان هم برای بنزین و هم برای گاز CNG استفاده نمود.
نکته: ایپرام (SIMENS ECU (EPROM بـرای CNG بـه شـماره AM29F200BB مـی باشـد که محصول شرکت AMD می باشد.
ظرفیت های EPROM:

ظرفیت EPROM
۹۵۰۸۰ ۲۰۴۸ BYTE
۹۵۱۶۰ ۱۰۲۴ BYTE
۹۳S56 ۲۵۶ BYTE
۹۳S46 ۱۲۸ BYTE
AM29F400BB
AM29F200BB

نکته: خط سفید کنار ICوجود داشته باشد نشان می دهد کـه ICایپـرام نمـی باشـد و یک درایو است.
نکته: برای خواندن کد سـوئیچ پژو۲۰۶ تیـپ ۲ و ۳ بایـد در سـتون اسـکی ASCIIسـطر اول چهار حرف و عدد قرار گرفته در کنار هم را برعکس کنیم.

SAGEM S 2000  SIEMENS
L9615 رله دوبل آب و فن L9823
حافظه فلش ۲۹F400BB حافظه فلش ۲۹F200BB
استپر موتور U705 دور موتور انژکتور TLE6220
VB029 کوئل TPIC8101DW سنسور ضربه
HIP9011 ناگ سنسور V5036S کوئل
دریچه گاز و فن A2C33648 استپر موتور L9930
سیژناک A2C08350 حافظه فلش ۹۵۰۸۰
رگلاتور دریچه گاز TLE4471
اکسیژن VND10
JC121680386 پردازنده
پردازنده ۵۲۰۰۰
۳۳۲۹۱ فن

 

SL96 BOCSH
دریچه گاز ۳۰۳۴۸ حافظه فلش ۲۹F010
L9823 فن و دمای آب ۳۰۰۲۸
UDQ2916EB استبر موتور ۳۰۳۴۳
VB029 کوئل ۳۰۶۳۹
۴۲۷۱ رگولاتور ۳۰۳۷۴
۳۰۳۸۰ رابط بین دستگاه دیاگ LM2901
GAL16VB حافظه فلش ۳۰۵۷۹
TRANSISTOR انژکتور

 

2 دیدگاه برای “آموزش تعمیر ECU :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
TelegramInstagram